torsdag 11 mars 2010

Valpning....

...nedan följer utdrag ur dagboken:

Nu ska det äntligen ske. Leisle och Dingo´s valpar ska födas. Jag ska få vara med och beskåda detta underverk. Spännande!
MammaAnnki hör av sig på måndag lunch om att tempen har sjunkit och det börjar nog bli dax.
-Det går inte än, säjer jag, måste jobba klart först KNIP.
Slänger ihop lite saker och åker till Lindome direkt efter jobbet. Yes, jag hann!!!
Leisle förbereder sig för fullt, hon flåsar och skakar. Det bör ske när som helst inom 24 tim säjer Annki.
Hela natten satt/låg vi på golvet vid valplådan och kollade. Snacka om att känna sig uttittad... Men, inget hände, slumrade in nån timma.
Vi gick en liten promenad på morgonen för att "sätta fart" på det hela. Tji fick vi... 1:a valpen föds vi 13-tiden och....
...inom 30 min har 3 st kommit. Så små och söta små valpisar.
Sen går det trögt....zzzz......zzzzz.... Tiden går och vi börjar nästan misströsta och undrar vad som händer. -Hon är inte "klar" än, säjer Annki.
....till slut kommer det 2 valpar till. När den sista valpen föds börjar solen att skina... Allt är klart ca 16.45.
Valparna är väldigt små, de väger 130-200 gram. Det blev 3 killar och 2 tjejer!!!
Den minste pojken har för liten mun för att nå runt mammas spenar, så mammaAnnki hjälper till.
Jag är jätteglad att ha få vart med om detta. Det var otroligt känslosamt, jobbigt och skojigt! Har absolut träsmak i baken efter att ha tillbringat nästan ett dygn på golvet...
Längtar redan efter de små liven. Måste snart åka och hälsa på igen. Vem vet, det kanske flyttar hem en pojke till Klämmesbo i vår.....
Titta mera på fyratassars.dinstudio.se

4 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det en spännande upplevelse.
Att få vara med från första början.
Grattis farmor!!!!!!!!!!!!!!

Monica

Anonym sa...

Vilka små godingar !
elisabeth

Elisabeth Å sa...

SÅÅÅÅ fina bilder ! Storasyster Zaphira och hela åstrandsmaffian hälsar och skickar kramar till de små godingarna !

annkin57 sa...

Så var det klart, bra jobbat med kameran, jag lär mig nog snart.